24 april 2014

In de keuken: ovenschotel met bloemkool.

Toen ik gisteren mijn frigo opentrok kon ik niet naast de bloemkool kijken. Ze nam op zich bijna een heel schap in. Koken dus die handel... En in wat anders verwerken, dan in een ovenschotel... Altijd heel lekker, maar helaas eet ik er altijd veel te veel van. Deze keer was het weer van dat. Ik schrijf deze post dus met een overvol rondgegeten buikje.
Wil je het ook eens wagen?
1. Schil en kook aardappelen en maak er puree van. Ik voeg aan mijn geplette patatten nog een scheutje melk, een beetje boter, peper, zout en nootmuskaat toe. Schep de puree op de bodem van je ovenschaal.
2. Schel 2 ajuinen en bak deze aan. Voeg nadien je gehakt toe (ik heb 700gr kalfsgehakt gebruikt - het is iets duurder, maar ook gezonder dan runds). Als het mooi bruingebakken is, schep je het bovenop de puree.
3. De bloemkool verdeel je in roosjes en kook je. Ikzelf heb ze gestoomd in de stoomoven. Als ze beetgaar zijn, verspreid je ze over de schotel op je laagje gehakt.
4. De saus maak je door 25gr boter te laten smelten, voeg er dan 30gr bloem aan toe. Mengen met een klopper tot je een soort deeg krijgt. Blijven roeren, als je koekjesgeur krijgt giet je er beetje bij beetje een halve liter melk bij. Belangrijk is dat je blijft kloppen. De saus lijkt lopend, maar zal na een tijdje kloppen dikker worden. Heb je de gewenste dikte, zet de pot van het vuur en voeg naar eigen smaak geraspte kaas toe (ik gebruikte ongeveer 100gr). Voeg ook peper, zout en nootmuskaat toe aan de saus. Giet deze over de bloemkool.
5. Om af te werken strooi je bovenop de ovenschotel nog een laagje geraspte kaas. Zet de oven op grill en na een tiental minuutjes kan je lekker smullen!
Alleen saus en kaas nog toevoegen.
Mmm, lekker! Wel veel te veel gegeten. Goed gegratineerd wel.
Laagjes, mmm.
Overschot, we kunnen er nog eens van eten!
Mij heeft het alvast gesmaakt, wat denken jullie?

XOXO,
Siri 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten